Sabtu, 15 Mac 2014

Review Buku : Titisan Mahabah by Diana Amir & Ibnu Rijal.

Assalammulaikum and Hai.

Selamat tengah hari sabtu. Hari ke 8 untuk #MH370. Masih mencari, macam-macam andaian keluar. baik dan buruk Allah je tahu. Ok tak nak cerita pasal MH370 pun. Nak review buku. Insyaallah ada masa ada waktu, setiap bulan akn review satu buku. Buku ni beli pun sebab dapat baucher PM bagi. Jadi aku dengan semangat jitu gagah duduk dalam MPH selama 1 jam lebih untuk habiskan RM100 baucer buku tu. gituu kann. Ada lagi balance 150. Biarlah untuk adik-adik aku pulak, sebab aku dah tak ada apa nak beli. Kali ni puas hati lah sebab banyak beli buku yang ada manfaat sikit, dari yang lepas beli novel ntah apa-apa tu kann. 

Titisan Mahabbah ditulis oleh Diana Amir dan Ibnu Rijal. Masyallah buku ni best gila wa cakap lu. Ayat senang faham, bukan ayat tingkat tinggi punya. gituu kann. Banyak ilmu boleh dapat dalam buku ni. Gambar ambil google je ni. Dalam buku ni Diana Amir himpunkan cerita dan pengalaman yang bermanfaat untuk kita baca dan nilai. Pengalaman tu tak lah banyak, mungkin ada banyak lagi yang tak cerita kan, tapi yang sikit tu kalau baca dengan hati insyaallah bermakna sangat.


Setiap cerita diletak dalam bab-bab gituu. Bab dipanggil bicara. Ada 19 Bicara semuanya. Semua best, antara bicara tu :


  • Bicara 1 : Mimpi yang realiti.
  • Bicara 2 : Semangat Jabal Musa.
  • Bicara 3 : Doa daripada Bonda.
  • Bicara 4 : Negara islam Jepun ..?
  • Bicara 5 : Gaza : "Saya tidak akn berehat selagi belum ke Syurga!"
  • Bicara 6 : Ribut yang lembut.
  • Bicara 7 : Hikmak seutas dakwah.
  • Bicara 8 : Puasa tergadai, rezeki kata bye-bye..
  • Bicara 9 : Segelas Bir di Kafe Bismillah.
  • Bicara 10 : Dompet hilang diri saya yang baru.
  • Bicara 11 : Umrah pertamaku, Kepada Allah SWT jangan diragu.
  • Bicara 12 : Dalam sujud ku ragu.
  • Bicara 13 : Telekung putih di Abu Dhabi.
  • Bicara 14 : Makcik JPJ vs Petugas Airport.
  • Bicara 15 : Tudung : Maruah atau Fesyen.
  • Bicara 16 : Andai Kerana Allah SWT.
  • Bicara 17 : Jubah dan Jihad.
  • Bicara 18 : Apabila Cina bercakap tentang berkat...
  • Bicara 19 : Ummati..Ummati
Dalam banyak-banyak isi buku tu kan, last sekali ada Puisi tau, dalam bait puisi tu aku paling terkesan dengan ayat ini :

          '' Pernah kau tangisi solatmu yang tidak kau fahami ?
            Pernah kau rindukan Rasulallah sehingga
            Wafatnya menyebut ummati..ummati..

Rasa macam kena tampar dekat muka sendiri. Banyaknya dosa, bumi dah nak berehat untuk selama-lamanya. Kalau tak bumi pun mati entah-entah esok. kann. Alahai, bila aku nak sedar. mungkin sikit-sikit kena berubah dah kann. Insyaallah. doakan. 



credit gambar : OHBULAN!

Satu perkara baru yang aku belajar dari buku ni, setiap yang terjadi dalam hidup kita bukan kebetulan tapi telah diatur oleh Allah. Macam aku beli buku ni lah, bukan kebetulan sebab dapat baucer je, tapi sebab Allah dah atur supaya aku beli, dan baca supaya manfaat dari apa yang aku baca, aku praktikan sebaik mungkin. Mungkin kalau tak dapat baucer pun aku beli kot. Sekian lah reviwe dari aku. gituu kann. Korang rasa nak dapat ilmu sila beli, kalau tak nak sila abaikan. Wasalam.









Tiada ulasan: