Selasa, 10 Disember 2013

Kawan

Assalammulaikum.

Staright to the point. kawan, manusia kan, bukan hantu. kalau dah manusia perangai usah kata, macam-macam. kadang-kadang boleh terima akal, kadang-kadang tak boleh. tapi nasihat untuk diri aku sendiri, jadi manusia jangan fikir kau paling bagus, pandang atas ramai lagi bagus, jangan fikir diri kau saja. jangan. bahaya. kawan tak semestinya luar baik dalam pun baik. tapi kau yang matang cuba terima, mungkin ada silap dalam diri kau jugak. aku lagi faham, yang solat cukup belum tentu dia boleh jadi kawan yang baik, faham jiwa, maksud aku perangai dia, belum tentu baik, yang free hair belum tentu dia jahat, abaikan kau. aku ada dua, satu bab solat memang jaga, taat, aku yang dulu lompang-lompang solat alhamdullilah terpengaruh ikut cukup. bagus lah kan. tapi manusia mesti ada lemah, mesti. sebab memang allah cipta kita bukan sempurna. tak perlu sebut buruk dia, tapi aku pun manusia tak sempurna, kadang-kadang terasa, sakit hati, tapi konsep aku mudah, sabar, sabar, sabar. tak rugi apa pun, biarkan dia buat kita, jangan kita buat dia, kita ada kawan jangan tahu minta tolong, minta teman ke mana-mana. tapi bila kawan minta tolong kadang-kadang kita bagi beribu alasan, minta teman sentiasa tak sempat. jangan kesian kawan. masa susah kita dia ada, masa susah dia kita ? tapi aku tak pernah berkira, jujur aku cuba buang semua rasa yang tak betul, sebab syaitan suka kalau kita bergaduh sentap. aku cuma ingat baiknnya kau pada aku, walau kadang-kadang banyak yang aku makan dalam hati. sebab aku nekad kau kawan dunia akhirat.

yang dua, mungkin persekitaraan buat dia jadi macam tu, bukan jahat, bukan. tapi bab agama mungkin kurang dari yang satu. tapi aku respect bab kawan, dia tak pernah berkira, kawan susah dia ada, aku tahu dia orang yang sangat menghargai kawan, aku tahu itu. mata coklat aku boleh tengok, boleh baca. terima kasih ada waktu susah senang, teman ke mana saja. selalu kau bilang, kau skalau rasa malas, kau ingat masa susah kau, kawan kau tolong. sesungguhnya lepas tiga tahun ini aku sumpah, rindu dengan kalian.

bergaduh biasa. tahu mungkin gurau aku melampau, tapi tolong lah fikir kadang-kadang kau bikin kawan makan hati sampai menangis dalam hati kawan. jangan jadi jadi orang terlalu berkepentingan. jangan. 

1 ulasan:

twinscraftlife berkata...

안녕하세요~hi we are twinscraflife! We sell handmade products such as phone cover, ear plug, pouch, bag, bookmarks! All are very unique and are customizable^^ 감사합니다~ please visit us at http://twinscraftlife.blogspot.com/